EET (úvaha nad elektronickou evidencí tržeb)

přidáno: 19. 6. 2015 3:06, autor: Zdeněk Hosa   [ aktualizováno 24. 6. 2015 23:52 ]
V tisku a na netu se začínají objevovat zprávy o povinné EET (elektronické evidenci tržeb). Dál k tomu uvedu několik poznámek s úvahami. Nastavení celého systému se pořád mění, takže údaje zde psané už nemusí platit. Stále totiž probíhají jednání MFČR, GFŘ, KDP, Hospodářská komora, Svaz drobných podnikatelů atd. a dolaďují se detaily. Takže co o tom víme a co to bude znamenat.
  • nájezd bude pozvolný, restaurace a ubytovny od 1.1.2016, všichni od 1.7.2016 (už se objevuje možnost další mezifáze od 1.4.2016)
  • nákup zařízení bude kompenzován slevou na dani ve výši 6.000 Kč
  • ani EET nezabrání krácení tržeb, kdy prodávající a kupující jednají ve vzájemné dohodě 
  • EET se týká všech, plátci DPH i neplátci DPH (zatím šla většina opatření MFČR do oblasti DPH, to tady neplatí). Opatření se nebude týkat nahodilých příjmů (§10) a příjmů z pronájmu (§9) a příjmů ze zaměstnání (§6)
  • nejistota - do vztahů v ekonomice vloží jistou dávku nejistoty (nikdo nebude vědět, co zákazník udělá s účtenkou, jestli si ji ověří na stránkách MFČR, jestli ji pošle na FU, jestli ji uplatní v rámci účtenkové loterie) navíc bude docházet ke kontrolním nákupům
  • odpadla povinnost zákazníka při odchodu míti u sebe účtenku, ale nevypadla povinnost ji zákazníkovi vystavit
  • může za to zaměstnanec - co když zaměstnanec obírá zaměstnavatele a bere si peníze v restauraci od hostů bez dokladu? Pokud budu mít doklad o nákupu zařízení na EET a podepsané proškolení obsluhy a v Pracovním řádu stanovenou povinnost provádět hotovostní úhrady přes terminálek FU, měl bych být podle mého názoru schopen situaci vůči FU ustát.
  • zákazníkům bude divné, když je to povinnost pro všechny, tak proč jejich dodavatel nemá ani ten přístroj a na účtence není vytištěný kód
  • bude chtít takový člověk příště nakoupit zboží službu u podnikatele, když bude najisto vědět, že nepřiznává tržby? (nemá přístroj, na účtence není kód)
  • veřejná deklarace - jedním z aspektů EET je právě to, že dnes zákazník neví jestli peníze od něj prodávající přiznává či ne, pokud prodávající nevydá účtenku s kódem a v provozovně není označení, tak bude mít jistotu, že tržba se nepřiznává a otázka zní, přijde zase nakoupit ? Když on jako zaměstnanec pravidelně zdaňuje všechno?
  • přibude práce při kontrole - FU při kontrole bude mít k dispozici souhrnné číslo za rok a bude chtít aby si pracovníci při kontrole účetnictví sečetli příjemky za hotové, směnky, šeky, poukázky, platby kartou a dostali se v součtu na stejné číslo, rozdíl pak v klidu dodaní.
  • napoprvé a hned správně - údaje o příjmech za hotové půjdou přímo na server MFČR, kde bude provedeno jejich automatizované vyhodnocení a archivace, pokud bude výpadek připojení k internetu bude nutné údaje do max.3 dní zadat do PC. Doufám, že MFČR umožní v DIS podnikateli nahlédnout do jím deklarovaných tržeb a vytisknout měsíční souhrn (tím by nám všem ušetřili práci při sepisování měsíčních tržeb za hotové). Tato "sjetina oficiálních údajů" by se vytiskla a zaúčtovala.
  • co do nákladů ? - otázka zní budu muset míti v nákladech placených hotově tyto stvrzenky? Nikde o tom nic není, ale co asi udělá pracovním FU při kontrole, když v hotovostních výdajích budou stvrzenky od dodavatele bez kódu (nebude jim vůbec věřit a patrně je vyřadí z daňových nákladů). 
  • sekundární dopady - podnikatelé, kteří zdaňují veškeré své hotovostní tržby a jsou víc a víc kontrolováni FU, nebudou chtít nakupovat u nikoho bez dokladu, sami potřebují co nejvíc dokladů za úplně všechny své nákupy
  • podnikatelé se na EET těší ? - zní to divně, ale je to tak, oni potřebují uhlídat zaměstnance (díky za každý další kontrolní mechanismus, který nařídí někdo jiný než oni). Takhle jim bude zaměstnance hlídat každý zákazník a navíc FÚ. Zvětšiny už něco podobného stejně zavedeného mají, takže dojde jen k drobné změně v SW a jede se dál. Také potřebují srovnat tržní podmínky aby je neznevýhodňovali podnikatelé, kteří tržbu nepřiznávají a tudíž mají na to koupit si víc strojů nebo lepší vybavení. Nejedná se jen o řetězce, ale v podstatě i o malého podnikatele aspoň s dvěmi provozovnami. Už i u takového nabývá více na významu uhlídat provoz než krátit tržby.
  • CEDULE EET aneb napište mi - myslím, že nebude úplně zřídkavá situace, kdy podnikatel vyvěsí ve své provozovně nápis "Pokud Vám obsluha nevydá stvrzenku s kódem FU zavolejte přímo majiteli firmy na tel.č.: xxx xxx xxx"
  • stanovení daně podle pomůcek - řekl bych, že lze čekat větší využívání tohoto institutu, protože jednak na každého podnikatele budou mít v záznamech součet jeho hotovostních tržeb a navíc budou mít čím dál víc srovnatelných údajů z jiných kontrol (dosavadní záznamy z kontrol mohou být zkreslené).